Onderhoud
Wielen slijten niet helemaal egaal en allemaal gelijk. Wissel ze dan ook regelmatig van positie. Het beste kan je dit doen door volgende schema’s te volgen (Vanaf de voorkant gezien )
Bij 4 wielen :
wiel 1 naar de plek van wiel 3
Wiel 3 naar de plek van wiel 1
Wiel 2 naar de plek van wiel 4
Wiel 4 naar de plek van wiel 2
Bij 5 wielen :
Wiel 1 naar de plek van wiel 4
Wiel 2 naar de plek van wiel 5
Wiel 3 naar de plek van wiel 2
Wiel 4 naar de plek van wiel 1
Wiel 5 naar de plek van wiel 3
Probeer water en zand te voorkomen. Als dit in de lagers komt worden ze stroef en ga je ze horen. Ga niet wrijven met een doek of een borstel, want dan wrijf je het vuil erin. Als je de wielen gaat verwijderen heb je in de meeste gevallen 2, of anders 1, inbussleutels nodig. Deze worden altijd met de skates bijgeleverd.
Plaats de inbussleutels aan weerzijde van het frame in de schroefkoppen en draai los. Haal de holle as uit het wiel en met behulp van de inbussleutel druk je de andere as eruit. Nu kan het wiel eruit. Let op bij de remblok is de as langer. Ieder wiel heeft twee lagers die op hun plaats worden gehouden door een spacer.
Gebruik een "driepoot" (of een 7mm bout) om de lager uit het wiel te drukken, hierna kun je de spacer en de andere lager verwijderen. Ga niet met een schroevendraaier of ander puntig voorwerp tegen de lager duwen. Het afsluitkapje van het lager kan dan indeuken, wat een slecht lopend lager tot gevolg heeft!
Het maakt niet uit in welk wiel of in welke volgorde je de lagers terugplaatst. Wanneer je lagers bekijkt zie je dat deze aan beide kanten dicht zijn met een afsluitkapje. Met een fijn puntig voorwerp (bijv. een veiligheidsspeld), kan je best aan één kant dit kapje verwijderen. Het kapje hoef je niet te sparen, maar mag je gewoon de vuilnisemmer in kieperen.
Dan is het tijd om de lagers in een bad te zetten. Een goed middel hiervoor is wasbenzine. Je kan dit spulletje meerdere malen gebruiken want het vuil kan bezinken. Laat de lagers hierin, onder af en toe omschudden, een halfuurtje liggen. Als de spacers ook vuil zijn kun je ze ook zo reinigen.
Haal nu de lagers uit het oplosmiddel/ wasbenzine en leg ze op een schoon stuk keukenpapier. Laat de lager tussen duim en wijsvinger draaien en luister goed of het lager netjes rolt en zoemt. Als het knarst of slecht draait, dan weer de procedure herhalen.
Veeg ze schoon met een doek en laat ze dan een aantal uren liggen om de wasbenzine te laten vervliegen. Een goeie truc is ook de lagers na de wasbenzine in alcohol te leggen en daarna in ether. Direct droog !
Nu komt de laatste test. Houdt de lager tussen duim en wijsvinger en draai rond. Een droge lager mag een beetje zoemen, maar niet krassen. Door er langzaam aan te draaien hoor je wat er loos is. Als er een enkel zandkorreltje inzit is dat geen probleem, maar als de lager niet soepel loopt dan zit er nog vuil in en moet je de procedure zo mogelijk herhalen. Als de lager daarna nog niet draait,dan is het tijd om hem te vervangen. Als je duidelijk bramen voelt (het loopt onregelmatig) dan moet je alleen het lager vervangen dat kapot is.
Spuit nu de lagers in met Teflon spray of WD40 en veeg de andere kant van de lagers droog met een doek. Laat ze nog een beetje uitlekken. Als het goed is moeten alle lagers vrij kunnen draaien. Er mag geen vet op de buitenkant van de lagers zitten want dat trekt vuil aan.
Als je de wielen zelf wil wassen, dan kan je dat doen met gewoon afwasmiddel. Maak met een doek de binnenkant van het frame schoon en vergeet de spacers niet.
Druk de lager in het wiel en daarin de spacer en dan de tweede lager er overheen. Let wel ! De lagers zet je met de open kant naar binnen ! Test meteen of het wiel lekker loopt. Plaats ieder wiel binnenstebuiten en in de nieuwe volgorde terug.
Duw de as door het frame en wiel heen en draai met je handen vast. Als alle wielen er allemaal in zitten draai je ze met de inbussleutel stevig vast, maar niet te strak. Neem wel altijd je inbussleutels mee als je gaat skaten, voor het geval dat. Loopt een wiel net echt lekker, dan kan je es een tikje geven met een klein hamertje.
Een gouden regel :
NA RIJDEN OP EEN NAT WEGDEK OF IN DE REGEN ! LAGERS POETSEN !!!!!!!!